Vanmorgen eerst maar even gezwommen want in deze tijd kan iedere keer de laatste zijn vanwege de temperatuur. Maar vanmorgen was het weer geweldig. Het belooft een hele warme dag te worden en dat is ook uitgekomen zoals we ’s avonds geconstateerd hebben. Om kwart voor 10 zijn we vertrokken uit Gergy en om kwart voor 12 voeren we Chalon sur Saone binnen. We waren al een paar binnenschepen tegengekomen en een coaster die graan lag te laden.

Op grootscheeps water

In Chalon zagen we het eerste grote passagiers schip liggen en daarna zouden er nog wel wat volgen. Op een gegeven moment zagen we, toen we tussen de twee bruggen voeren, het bureau de toerisme aan de wal staan. Dus gestopt en naar de wal gemanouvreerd en Thea met de laptop eraf. Daar er niets was om vast te maken en er onderwater stenen lagen ben ik weer een eindje van de wal af gegaan en heb de paal voorop laten zakken. Omdat hij achterop bij zakte ook daar de paal naar beneden dus lagen we wel in de kijker. Na ongeveer drie kwartier kwam ze terug dus eerst achter de paal omhoog maar toen ging hij een eigen leven leiden. Hij was boven en toen ging hij uit zichzelf weer naar beneden en toen weer half omhoog en toen was het einde verhaal. Zekering van 80 amp. eruit. Toen de paal voor eruit gedraaid want Thea wilde tenslotte toch wel aan boord. Toen ze aan boord was nog wat verder af gegaan en een paar honderd meter achteruit laten zakken. Daar stonden palen voor die grote passagiersboten en die waren vrij dus daar maar op vast gemaakt. Gelukkig was de paal achter al voor de helft omhoog anders hadden we daar ook niet bij kunnen komen. Toen maar eens op onderzoek uit gegaan en een nieuwe zekering gezet. Nu dat was geen succes want die ging er ook gelijk uit. Na nog eens twee zekeringen die de geest gaven, gebeld naar ons manusje van alles Dirk, die de elektrische installatie heeft aangelegd en die om raad gevraagd. Om een lang verhaal kort te maken we hebben de paal weer boven gekregen maar we waren daar om kwart voor 12 en om half 3 voeren we weer. Ik moest wel eerst even zwemmen om bij te komen want de motor was natuurlijk warm, het weer was warm en alles zit op een moeilijk bereikbare plaats. Het had niet veel gescheeld of ik had de pomp aan moeten zetten om het water uit de machinekamer te pompen zoveel had ik gezweet. Je moet er wat voor over hebben om je verslagen te versturen en mails binnen te halen.

Chalon sur Saône

We hadden nog maar 17 km. gevaren en de bedoeling was 50km. dus hadden we nog wat km. voor de boeg. Maar om goed 6 uur waren we toch nog in Tournus waar we het allerlaatste vrije plekje hadden. Het blijkt een alleraardigst plaatsje te zijn en we zijn dan ook direct de wal op gegaan om het te gaan bekijken. Op straat/stoep hebben ze koperen driehoeken ingelegd en als je die volgt kom je langs de belangrijkste gebouwen en kerken. Het bureau de toerisme was natuurlijk niet meer open maar zo zie je ook de belangrijkste dingen. Zo kwamen we erachter dat morgen marktdag is dus weten we wat we morgen vroeg te doen hebben. Al met al was het een enerverende dag ondanks dat we maar een sluis gedaan hebben en 48 km. gevaren hebben.